Εκδήλωση 3-5-2015

 

ΟΜΙΛΙΑ- ΚΟΡΙΝΘΟΣ

 

                                                                                 Αντώνης Κυριακόπουλος

                                                                                email: a_kiriak@otenet.gr

Αγαπητοί μαθητές. Αγαπητοί γονείς. Κυρίες και κύριοι.

      Oι πρακτικές ανάγκες του ανθρώπου τον έκαναν να ανακαλύψει τα Μαθηματικά.

     Σιγά-σιγά όμως ο άνθρωπος κατάλαβε τη χρησιμότητα των Μαθηματικών , όχι μόνο για τις πρακτικές του ανάγκες αλλά και για την καλλιέργεια του πνεύματός του. Με τα Μαθηματικά αναπτύσσεται ένα υψηλότερο επίπεδο σκέψης από αυτό της καθημερινής εμπειρίας.

Με τα μαθηματικά και την φαντασία ο άνθρωπος ξέφυγε από το ορατό του περιβάλλον και έκανε σπουδαίες ανακαλύψεις, όπως για παράδειγμα η μέτρηση της ακτίνας της γης, ο καθορισμός της τροχιάς των πλανητών, το μοντέλο του ηλιακού μας συστήματος και των γαλαξιών κτλ, μέχρι που περπάτησε  στο φεγγάρι και δεν ξέρουμε ακόμα πού αλλού θα φθάσει. Η ξέφρενη ανάπτυξη της τεχνολογίας που ζούμε σήμερα, οφείλεται στην ανάπτυξη των μαθηματικών από τον 19ο  αιώνα και μετά. Βέβαια τις βάσεις της είχαν βάλει οι αρχαίοι μας πρόγονοι, για τους οποίους είμαστε υπερήφανοι (Αρχιμήδης ,Αριστοτέλης, Πυθαγόρας, Ευκλείδης, Διόφαντος και άλλοι πάρα πολλοί). Ο Αρχιμήδης αναγνωρίζεται, από όλον τον κόσμο, ως ο μεγαλύτερος επιστήμονας όλων των εποχών.

Τα Μαθηματικά καλλιεργούν τη Λογική και συντελούν στην ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτη και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και στην ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου. Αυτά βοηθούν το μαθητή και στα άλλα μαθήματα, καθώς και στην καθημερινή του ζωή. Τον μαθαίνουν να είναι σαφής και σύντομος, να μην κάνει φαύλους κύκλους, να οργανώνει τα επιχειρήματα του και να υπερασπίζεται με επιτυχία τις ιδέες του.

Τα μαθηματικά δεν είναι χρήσιμα μόνο για να λύνουμε προβλήματα. Δεν είναι χρήσιμα μόνο σε όλες τις επιστήμες και την τεχνολογία. Μας βοηθούν στο να ακονιστεί το μυαλό μας, η σκέψη μας ώστε να ξέρουμε ποιο είναι το πρόβλημα και ποιο πρόβλημα θα θέσουμε.

      Τα μαθηματικά διαφέρουν από τα άλλα μαθήματα που διδάσκονται οι μαθητές στο σχολείο. Στα Μαθηματικά ο μαθητής δεν προσπαθεί να αναπαράγει αποθηκευμένη γνώση, όπως συμβαίνει για παράδειγμα στο μάθημα της Ιστορίας, αλλά λύνει προβλήματα, δηλαδή δημιουργεί μια σειρά συλλογισμών, με σαφήνεια και λογική αυστηρότητα, που  τον οδηγούν στη λύση του προβλήματος και αυτό είναι σπουδαία πνευματική εργασία. Αυτός είναι ο λόγος που όταν ένας λύνει ένα πρόβλημα  νιώθει χαρά και υπερηφάνεια.

Τελειώνοντας θέλω να πω στους μαθητές τα εξής:

¾Όταν δεν έχετε καταλάβει πλήρως μια έννοια στα Μαθηματικά και όχι μόνο :

  • Ψάξτε τα βιβλία.
  • Κουβεντιάστε το  με τους συμμαθητές σας.
  • Ρωτήστε τους δασκάλους σας.

Μη σταματάτε μέχρι να σας λυθεί η απορία. Μην αφήνετε να συσσωρεύονται απορίες. Να θυμάστε ότι τα βιβλία είναι ο καλύτερος και επωφελέστερος σύντροφος του ανθρώπου. Με τα βιβλία δεν νιώθει κανένας ποτέ μοναξιά. Περιμένουν εκεί στη βιβλιοθήκη σας και είναι διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή.

¾ Όταν κάνετε ένα λάθος στα Μαθηματικά δεν πρέπει να  στεναχωριόσαστε  και να απογοητευόσαστε. Και όταν προσπαθείτε να λύσετε μια άσκηση και τελικά δεν τα καταφέρετε, δεν θα πρέπει να θεωρείται ότι ο χρόνος που αφιερώσατε πήγε χαμένος . Γιατί, εκτός του ότι σας δόθηκε η ευκαιρία να θυμηθείτε πολλά πράγματα από τη

θεωρία: ορισμούς, θεωρήματα κτλ., μάθατε και ένα τρόπο με τον οποίον δεν λύεται η άσκηση. Και αυτό  σας είναι χρήσιμο για την αντιμετώπιση άλλων ασκήσεων.

Κάθε λάθος θα πρέπει να γίνεται η αιτία για να μαθαίνεται κάτι σωστά.

Το να παραδέχεται κάποιος ένα λάθος του και να το διορθώνει δεν είναι αδυναμία, όπως νομίζουν μερικοί. Είναι δύναμη.

Όμως, αν δεν είναι κακό να κάνει κάποιος ένα λάθος, είναι  πολύ κακό να επαναλαμβάνει το λάθος που διόρθωσε:

  •   Τη δεύτερη φορά δεν είναι λάθος. Είναι επιλογή.

Μη διστάζετε να παραδέχεστε τα λάθη σας.

  •   Ο έξυπνες παραδέχεται.  ·Ο πονηρός δικαιολογείται.
  • Ο βλάκας επιμένει.

¾ Τέλος, θα ήθελα να σας συμβουλέψω ότι θα πρέπει να βάζετε υψηλούς στόχους και με πείσμα, βήμα-βήμα, να προσπαθείτε να τους πραγματοποιήσετε.

Και το σπουδαιότερο, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι:

  • Ο κίνδυνος δεν είναι να έχετε πολύ μεγάλες φιλοδοξίες και να μην μπορέσετε να τις πραγματοποιήσετε όλες. Ο κίνδυνος είναι να έχετε πολύ μικρές φιλοδοξίες και να τις πραγματοποιήσετε!!! Με άλλα λόγια, ο κίνδυνος είναι να βάζετε πολύ χαμηλά τον πήχη για να τον περάσετε εύκολα. Γιατί, τότε, ίσως θα χάσετε την ευκαιρία να γίνεται κάτι πολύ καλύτερο .

Σας ευχαριστώ που με ακούσατε.

                                                                                               3– 5 – 2015

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s